Bandzoogle.com granskning

Bandzoogle – är en specialiserad webbplatsbyggare som fokuserar på utveckling av webbplatser för musiker. Systemet startades 2003 av musiksexperten, som vidare har samlat ett team av medtänkare med webbdesignbakgrund, och har vunnit popularitet hos alla, som har för avsikt att skapa en fullständig och unik webbplats för att visa upp musiktalanger och presentera den för publiken.

Systemets motto låter som: “Från musiker för musiker” och det är allt du behöver veta om systemets implikationer och dess stora nischspecialisering.

Låt oss möta sanningen: antalet specialiserade webbplatsbyggare används för att skapa musiker webbplatser är nära noll. Det är alltid trevligt att se en anständig nischlösning. Bandzoogle är en tjänst som idealiskt uppfyller musikernas publikers behov. Det kommer med musikrelaterad information, nischfunktionalitet och lämplig stilistisk presentation.

Tjänsten tar uppenbarligen risker när den bara fokuserar på nischmålgruppen. Om den inte kan erbjuda något speciellt i testprocessen som gör att den sticker ut från mängden jämfört med andra musikaliska webbplatser, kommer användningen inte att ha någon mening alls.

Så vad är Bandzoogle? Vad gör att det sticker ut från mängden och vad skiljer systemet från resten av kvalitetstjänster som används för att bygga företagswebbplatser? Är det värt att använda praktiskt eller finns det andra liknande alternativ bland andra standardsystem? Låt oss ta reda på det nu!

1. Användarvänlighet

Systemet ser tilltalande vid första anblicken. Atmosfären och systempresentationen når upp till nischnyanserna och detta är en av höjdpunkterna för denna specialiserade webbplatsbyggare. Efter standardregistreringen (namn, e-postadress, lösenord) blir processen ganska dynamisk – precis som drivmusikrytmen. När du väljer mall kommer du att erbjudas en möjlighet att välja flera standardrubriker och texter, bakgrundshuvudbilden, ställa in din logotyp och hantera några andra nyanser. Just nu du får tillgång till redaktören kommer webbplatsen att anpassas redan för att skapa ett personligt intryck. Inledningsvis visas en introduktionsvideo om systemmöjligheterna. Då kan du börja arbeta med systemet på egen hand.

Bandzoogle Theme Editor

Kontrollpanelen innehåller länkarna som omdirigerar dig till videorna med exemplen om att använda det aktuella redigeringsavsnittet. Generellt sett är det trevligt och ganska enkelt att behärska Bandzoogle utan överdrivning. Alla alternativ presenteras intuitivt i systemet. Om något av någon anledning går fel, finns det en utbildningsvideo, gemenskaps- och hjälpavsnitt samt vanliga frågor angående det ämne du är intresserad av. Gränssnittet betyder också mycket här. Det ser ut som en musiker förväntar sig att vara. Det är kortfattat och kommer med ett bekvämt valt färgschema, teckensnitt och logiskt placerade alternativ / inställningar. Du kan använda den utan någon speciell förberedelse alls.

Enkla element som bilder eller texter kan redigeras direkt på sidan med den diskreta redigeraren. Om du möter behovet av att göra mer komplexa redigeringar, måste du få tillgång till hela skärmgränssnittet, vilket gör de viktigaste webbplatsblocken osynliga men gör det möjligt att göra mer komplicerade redigeringar, om det behövs.

Detta innebär emellertid inte problem för Bandzoogle-användare, inte ens för dem som surfar på systemet för första gången. Såvitt webbplatsbyggaren ursprungligen skapades för oerfarna musiker, förtjänar den definitivt att betraktas som en lättanvänd och intuitiv tjänst.

2. Funktionsuppsättning och flexibilitet

Bandzoogle gör det möjligt att skapa musiker webbplatser, som kombinerar funktionerna på en företagswebbplats, blogg, affisch, onlinebutik för att sälja musikspår etc. Alla funktionella funktioner förverkligas korrekt och det är lätt att anpassa dem till dina egna behov. Du får tillgång till synkroniseringsverktygen med en rik uppsättning sociala medietjänster, en möjlighet att publicera sidor och innehåll med stängd åtkomst. Det är också värt att nämna att alla webbplatser som skapats med systemet ser tilltalande på mobila enheter.

Bandzoogle Kontrollpanel

Bandzoogle Kontrollpanel består av två huvudavsnitt för att ställa in strukturen, funktionaliteten och designen på din webbplats, nämligen “Redigera innehåll” och “Redigera tema”. Parametrarna för utskick, användarkonton och recensioner som bildas av systemnyanser (trafikbelopp, sidvisningar, försäljning, fans etc.) samt Google Analytics (du måste konfigurera ditt Google-konto manuellt för att använda det här alternativet) finns tillgängliga i kontrollpanelen också. Det finns också forumets community-system och “Hjälp” -avsnittet som innehåller detaljerade textbeskrivningar av alla alternativ för tjänsten.

Redigera innehåll”-Avsnittet gör det möjligt att lägga till nya sidor och funktioner (widgetar) på din webbplats. Du kan kombinera webbplatsens menypunkter och skapa undermenyn på andra nivån när du vill. När du lägger till en ny sida till din webbplats kan du ändra dess typ: Tom, Hem, Musik, Elektronisk Press Kit, Visningar, Butik, Blogg, Kontakt, Extern länk, Intro, Foton, Om sida. Webbsidans namn återspeglar tydligt innehållet och funktionaliteten, som kommer att finnas där. Det är också möjligt att justera synlighetsinställningarna här.

Bandzoogle Content Editor

När du skapar den här eller den typen av en webbsida kommer du att erbjudas en layout som uppfyller dina specifika behov. Webbsidan kommer med block med nödvändiga widgetar, som måste fyllas ytterligare med foton, texter, musikspår, album, evenemang etc. Detta är en rimlig metod som kommer att tilltala alla. Du får en mall, som kommer att fungera som ett exempel för nybörjare istället för att möta nödvändigheten att lägga till widgets till den nya sidan manuellt. Detta är bekvämt och praktiskt från alla synpunkter.

Det säger sig självt att du kommer att kunna hantera blocken som du behöver genom att ändra deras positioner, ta bort eller lägga till dem. Genom att klicka på något av dessa block får du tillgång till listan med inställningar beroende på vilken typ som valts. Exempelvis tillåter blocket “Händelser” att välja format som visar show, möten med fans etc. Du kommer också att kunna ställa in biljettförsäljningsprocessen här. För att göra det måste du ange din PayPal-information och kostnaden för biljetter till dina shower.

Bandzoogle Lägg till ett spår

Ett block med musikspår gör det möjligt att välja innehållstyp (album, spårlista, musikspelare), fylla i allmänna utgivningsdata (år, beskrivning, omslag, titel), bevilja eller begränsa åtkomst till nedladdningsfunktionen (betalt, preliminärt köp eller gratis ) och lägg till bonusfiler för klienter. Det här är vad som gäller albuminställningarna. Antalet inställningar för spårlistan är ännu mer imponerande och inkluderar rabattkoder, kvalitet och längd på demopröv, visningslista, användarutskick etc..

En liknande detalisering av inställningar är tillämplig på alla typer av webbsidor och block som presenteras där. Allt görs på ett kvalitativt och bekvämt sätt. I avsnittet “Sidor” hittar du allmänna SEO-inställningar (nyckelord, metataggar) och en möjlighet att infoga din egen kod i (CSS, javascript etc.). Fillagring finns nedanför listan och innehåller musik och foton, vars tillgängliga mängd beror på vilken typ av betald plan som valts.

Bandzoogle SEO-sidalternativ

När du lägger till innehåll på sidan skapar funktionen (som också kallas “widgets” i andra system) ett justerbart block, vars exempel har beskrivits ovan. Låt oss lista alla tillgängliga Bandzoogle-funktioner. Alla faller i följande kategorier:

• Grundläggande funktioner – titel, text, bild med / utan text, offert, video, evenemang, fotogalleri, blogg, mina webbplatser (lista över ikoner med länkar till dina andra webbplatser), handlingsfråga, HTML-kod;
  • Webbplats bred – mina webbplatser och sajtspelare (global sajtspelare);
  • gemenskap – gästbok och forum;
  • E-handel – butik, musik, donation;
  • Feedbackverktyg – anpassad form, enkät, anmälningsformulär för e-postlista;
  • Extern – Instagramgalleri, Twitter, Bandcamp Player, Topspin Store, Bandsintown, GigSalad Citatform, GigSalad Review och Airbit;
  • Övrig – fillista, blixt (för att infoga flashvideor på din webbplats) och träffräknare.

Dessa widgets (funktioner) är mer än tillräckligt för att täcka hela spektrumet för musikernas webbdesignbehov. Listan över widgetar påpekar uppenbarligen tjänsterna. I grund och botten är detta listan över systemfunktionens funktioner. Det finns också allmänna webbplatsinställningar samt SEO, webbsida och designinställningar. Innehållet kommer att innehålla alla ovan nämnda funktioner. De anmälda webbsidorna skiljer sig åt vad gäller uppsättningen av widgets och deras positioner på webbplatsen.

Bandzoogle innehållsfunktioner

Det är också värt att nämna att det finns en möjlighet att skapa gratis sektioner och deras underindelning i det nödvändiga antalet kolumner, vilket ger en möjlighet att placera flera funktioner på en horisontell yta. Du kan ändra positioner för element (spelare, form, flik etc.) inuti avsnittet med avseende på din smak och därmed skapa unik mallstruktur.

Låt oss beskriva alla tillgängliga Bandzoogle designanpassningsalternativ nu. De beror på inställningarna i avsnittet “Redigera tema”. Du ser tecken på olika mobilskärmversioner av din webbplats i det högra övre hörnet av den. Du kan alltid titta på hur din nuvarande webbplatsversion visas på din smartphone, surfplatta eller stationär dator. Det är också möjligt att ändra mallen när som helst vid behov.

Designredaktör erbjuder globala inställningar för hela webbplatsen, som också är indelade i flera avsnitt:

• Rubrik gör det möjligt att justera sidhuvuddimensionerna för hemsidan och interna webbplatser, bildfilter, parallaxeffekt och bildvisning under laddningsprocessen;
  • Titel / Logo gör det möjligt att välja logotypen (text, logotyp, ingen), samt teckensnitt och färger för webbplatsens titel;
  • Meny gör det möjligt att ställa in allmänna menyteckensnitt (undermeny), dess färg och menysteckensnitt för stationära sidor och mobila enheter;
  • Uppmaning-rubrik gör att du kan ändra sidhuvudfärger, dimensioner, bakgrunder och knappar. Inställningar för justering, positioner och teckensnittelement finns också tillgängliga här.
  • Innehåll ger dig valfriheten när det gäller att välja innehållsteckensnitt och H1 / H2-titlar;
  • Avsnittstil ½ gör det möjligt att ställa in färgerna på alla element (rubriker, knappar, länkar, bakgrund, innehåll) i avsnitten på webbsidor;
  • Knappar gör det möjligt att ställa in design för alla knappar på webbplatsen (form och stil).
  • Webbplatsbred musikspelare låter dig tillämpa anpassade färger, välja bakgrunds- och textfärger;
  • Webbplatsbredda mina webbplatser tillåter inställningar av knappstorlekar, färger, svävfärg, justering.

Du kan också lägga till din egen CSS-kod på webbplatsen. Generellt är designinställningar ganska enkla att förstå och det är enkelt att tillämpa dem. De är standard för den här typen av tjänster, även om de tillhandahålls i ett bekvämt format med tilltalande gränssnitt. Detta är standardfunktioner som behövs för att skapa en webbplats.

Bandzoogle CSS Editor

Slutligen är det viktigt att nämna en möjlighet att aktivera / inaktivera varje sida, åtkomstinställningar (via lösenordet, efter registreringen eller tillgängligt för alla), SEO (titel, beskrivning) och 301 omdirigeringsväg.

E-postlistor

Ett annat avsnitt tillgängligt i instrumentpanelen är avsnittet Mailing List. Det är här där du kan ställa in och hantera e-postkampanjer genom att välja mellan flera alternativ för e-postmall. Det är också möjligt att schemalägga nyhetsbrevet i förväg och spåra deras effektivitet i följande avsnitt “Rapporter”. Så här kan du effektivt komma i kontakt med målgruppen och hålla dem medvetna om alla händelser och nyheter som händer i ditt liv och din karriär.

Analytics och rapporter

På tal om rapportsektionen kan du spåra webbplatsens prestanda och analysera de viktigaste nyanserna som trafikkällor, antal besökare och platser de mest kommer från, antal vanliga och unika besökare, sidvisningar och andra liknande statistikparametrar. I underkategorin “Spelningar” kan du lägga till och hantera nya spår, medan du i fältet “Försäljning” kan ställa in betalningsinformation.

Det är möjligt att skapa din egen fanslista genom att lägga till och hantera nya medlemmar och / eller kampanjer. Du kan spåra webbplatsstatistik för det angivna tidsintervallet för att kunna jämföra resultaten. Detta är också ganska bekvämt och enkelt att göra. För att få avancerad webbplatsstatistik är det möjligt att ansluta Google Analytics till ditt webbplatskonto.

e-handel

En av de obestridliga Bandzoogle-höjdpunkterna är en möjlighet att skapa och hantera en fullständig och, vad som är viktigt för de flesta musiker, gratis butiker. Detta görs bara med några få klick. Från och med idag är plattformen ansvarig för att hålla finansiella erbjudanden som överstiger $ 32 miljoner i försäljning utan att ta några transaktions- eller provisionskostnader. Beroende på villkoren i din plan är det möjligt att sälja en mängd olika produkter, nämligen låtar, album, biljetter, nedladdningskoder, videor, fysiska varor och andra filer som du är redo att erbjuda dina fans till dina egna priser.

Bandzoogle e-handel

Det som är viktigt, du kan välja mellan 25 valutatyper, ansluta din webbutik till det tillgängliga PayPal-kontot för att göra erbjudanden. Om du har för avsikt att integrera med populära externa distributionsplattformar kan du bädda in tredjepartswidgets efter ditt val. Flexibla Bandzoogle e-handelsalternativ ger flera prissättningsalternativ. Således kan du välja att erbjuda din musik gratis, låta fans tilldela sina priser eller debitera ett visst belopp. Det är också en bekväm funktion.

För att sammanfatta allt kommer Bandzoogle med funktionalitet som är standard för de flesta WYSIWYG-system, men det omfattar också ett antal nischalternativ (musikspår online butik, spelare, synkronisering med musiktjänster etc.). Gränssnittsdesign är den största distinktionen mellan systemet från sina konkurrenter. Trots detta är dessa funktioner bekvämt samlade på ett ställe och de är lätta att använda. En möjlighet att skapa ett forum och en blogg kommer säkert att tilltala de flesta kunder. Som ett resultat får en musiker alla nödvändiga verktyg för att skapa en effektiv webbplats.

3. Design

Antal teman:116
Professionella mallar:&# X2714; JA
Gratis teman:&# X2714; JA
Sortera efter bransch:&# X2714; JA
CSS-kodredigering:&# X2714; JA

En annan distinktion från Bandzoogle är dess imponerande bibliotek med musikmallar. Sammantaget finns det över 100 teman här. Alla är lyhörda och ser imponerande ut (beroende på ditt val). Det är svårt att föreställa sig en musiker som inte kommer att kunna hitta en anständig design i denna mångsidiga val. Därför förtjänar tjänsten verkligen erkännande när det gäller denna aspekt.

Ett imponerande utbud av strukturer, mönster, färger och teman skapar ett ganska fint intryck. Med tanke på webbspecialistens nischspecialisering är mängden och kvaliteten på de mallar som finns tillgängliga här ganska förvånande. Teman är följande: rock, folk / country, jazz / blues, sångare / låtskrivare, klassisk, urban / hiphop, världen, EDM / DJ / Producer, business / andra, beats.

Bandzoogle mallar

Det finns ett förhandsgranskningsalternativ som gör det möjligt att utforska alla detaljer om det tema du är intresserad av. Även om det är något du inte är nöjd med, erbjuder systemet dock en möjlighet att byta mallar under webbdesignprocessen utan förlorar det skickade innehållet. Förutom de färdiga mallarna finns det en chans att välja det tomma temat för att anpassa det självständigt. Detta kommer att ge din webbplats unikt utseende på lång sikt.

En möjlighet att lagra dina egna mönster i biblioteket är värt att uppmärksamma här. Således kan du skapa flera designvarianter för din webbplats genom att redigera tillgängliga mallar eller / och CSS-kodning för att ytterligare kunna ändra den beroende på situationen med bara ett klick. Denna uppenbara aspekt gör användningen av Bandzoogle ganska imponerande. Det här kan tyckas konstigt, men en sådan möjlighet är ganska sällsynt (vi nämner inte en standardändring till aktievarianten här).

Generellt sett är vi nöjda med Bandzoogle-designaspekten. Ja, alla mallar är indelade i kategorier baserade på deras principer och struktur. Detta är en standardpraxis för andra system. Det som imponerade oss mycket är hur noggrant detta görs. Å ena sidan kan alla färdiga mallar kallas trevliga här, det finns inget tekniskt avancerat i dem. Men de är skapade med hög kvalitet i åtanke (det gäller den allmänna atmosfären, demoinnehållet, mångsidigheten) och valet är faktiskt fantastiskt.

4. Kundsupport

Bandzoogle kommer med en standarduppsättning av kundsupportalternativ, inklusive livechatt, e-postsupport, FAQ, community forum. Så snart du registrerar dig i systemet eller väljer en mall kommer du att erbjudas en videoguide om hur du anpassar din webbplats och arbetar med plattformen. Kvaliteten på teknisk support är också anständig här. Allt fungerar bra, forumet är live, FAQ-avsnittet är kvalitet. Det finns inga uppenbara nackdelar här. Det finns inget att lägga till på denna punkt också.

5. Prissättningspolicy

Bandzoogle sticker ut från mängden på grund av testperioden, som varar i 30 dagar. Det är möjligt att lära sig alla funktioner i systemet utanför under denna tid, för att inte tala om standardutforskning av tjänsten. Systemet erbjuder 3 betalda planer, varav en bör väljas efter rättegångens slut eller om du bara behöver vägra att använda tjänsten alls. Gratis version finns inte här. Låt oss titta på de månatliga kostnaderna för de betalade planerna, förutsatt att du gör en en gång per år (den månatliga betalningsalternativet blir cirka 12% dyrare). Så de betalade planerna är följande:

PlanenKostaFunktioner
Lite:$ 8.29 / mo✓ 10 sidor, spår och foton,
✓ 100 meddelandelister;
✓ Provisionsfri musikaffär;
✓ Elektronisk presskit.
Standart:$ 12,46 / mo✓ 20 sidor, 50 spår, 500 foton;
✓ 1000 meddelandelister;
✓ Sälj fysiska varor.
PROFFS:$ 16.63 / mo✓ Obegränsade sidor, spår, foton och mailinglistemedlemmar;
✓ Sälj videor och andra mediefiler, automatisk spårning av lager, förbeställningar av album, rabattkoder;
✓ SoundScan-rapportering, anpassade teckensnitt, videohuvuden.

Det är värt att nämna att dyrare planer innehåller alla funktionerna i de billigare planerna plus nya. Du har uppenbarligen märkt fördelarna med funktionalitetslistan som är tillgänglig i PRO Plan. Detta är den enda planen som kan hjälpa dig att få ut mesta möjliga av Bandzoogle-funktionaliteten. Genom att läsa listan över tjänster som den erbjuder, inser du vad du är berövad om du väljer en av de billigare planerna. Det är ganska dåligt eftersom skillnaden är för märkbar här.

Utvecklarna av tjänsten uppmuntrar uppenbarligen potentiella kunder att välja en PRO-plan, vars kostnad utgör $ 204 per år. Med tanke på det faktum att webbplatsbyggaren kombinerar funktionerna i en blogg, e-handelsplattform, forum och en standardföretagswebbplats, är denna kostnad värd funktionens system.

Systemet garanterar pengar-tillbaka-garanti till de användare som av någon anledning inte är nöjda med dess funktionalitet. Det erbjuder dessutom gratis domännamn som aldrig löper ut, obegränsat diskutrymme och integrerade värdalternativ.

6. För- och nackdelar

Bandzoogle är en funktionsrik specialiserad webbplatsbyggare, som säkert kommer att uppfylla behoven hos musiker som är villiga att sätta upp kvalitetswebbplatser för att visa upp sin talang. Precis som alla andra tjänster kommer det dock med en lista över meriter och underskott som kan ha märkbar inverkan på användarnas val. Det är hög tid att ta reda på för- och nackdelarna med systemet just nu.

Fördelar:
Nackdelar:
&# X2714; Stark musikfokus;
&# X2714; Brett utbud av tjänster, verktyg och funktioner
som är ett måste för musiker webbplatser;
&# X2714; Användarvänlighet och WYSIWYG-redigering;
&# X2714; Nischval av kvalitetsmässiga mallar;
&# X2714; Anständig kundsupport;
&# X2714; Kodredigering tillåtet;
&# X2714; Integrerad e-handelsfunktion.
✘ Oförmåga att skapa andra typer av webbplatser;
✘ Dyra planer.

7. Jämförelse med konkurrenter

Det är ganska svårt att jämföra Bandzoogle med kända nischkonkurrenter på grund av dess starka musikfokus. Saken är att det inte finns många system som kan erbjuda samma funktionalitet och funktionsuppsättning. Den enda värdefulla konkurrenten i detta avseende är Wix. Denna allt-i-ett-webbplatsbyggare har global popularitet och erbjuder en kraftfull funktionsuppsättning som behövs för att skapa en anständig webbplats för musiker.

Bandzoogle vs Wix

Båda systemen har WYSIWYG webbplatsredigerare, flera mobilfärdiga mallar, integrerad bloggning och e-handelsfunktioner. De erbjuder också ett rikt urval av designanpassningsverktyg som låter dig skapa enastående design för att locka användarnas uppmärksamhet. Wix-planer är något billigare jämfört med de som erbjuds av Bandzoogle. Detta är emellertid inte ett problem när det gäller utveckling av kvalitetswebbplatser för musiker. Det finns således ingen distinkt ledare i denna jämförelse – både Wix och Bandzoogle är värda att testa!

Slutsats

Enkel användning:7/10
Funktioner:8/10
Design:8/10
Teknisk support:10/10
Prissättning:8/10
Totala poängen:8,2 / 10

Bandzoogle är en trevlig tjänst för att skapa musiker webbplatser. Om du analyserar dess komponenter, kommer du att märka att alla dess alternativ kan realiseras kraftfullt på en anständig nivå, men de är inte unika alls. Den största fördelen med tjänsten är att alla nödvändiga funktioner som behövs för att förverkliga systemets huvuduppgift finns på ett ställe. Det finns en stor samling tematiska mallar och mönster som effektivt bidrar till att skapa rätt atmosfär. Om du är musiker kommer du tydligen att gilla systemet på grund av dess gränssnitt och bekvämlighet.

Det säger sig självt att du också kan skapa framgång musiker webbplatser i massor av andra WYSIWYG webbplatsbyggare utan att använda Bandzoogle alls. Det som är viktigast här är tillgängligheten till e-handelskomponenten och en blogg. Resten är inte ovanligt. Men … Andra system saknar den specifika atmosfären, musikmallarna och du måste leta efter den nödvändiga funktionaliteten någonstans där ute genom att använda externa tjänster och plugins.

Alla väsentliga element samlas på ett enda ställe i Bandzoogle och du behöver inte leta efter några extra element. Webbplatsbyggaren är inte revolutionerande, men den förtjänar definitivt uppmärksamheten på grund av dess individuella funktionalitetspresentation och bekvämlighet. Kostnaden är måttlig. Det finns ganska trevliga alternativ till det här systemet som finns där ute.

Rekommenderar vi att du använder den? Ja. Varför inte – tjänsten är anständig i sin nisch, även om den inte har några unika tekniska funktioner. Det är definitivt värt att testa. Om du gillar det, gå vidare till betalningen. Det finns inga fallgropar här och det är upp till dig att välja.

Prova Bandzoogle nu